Naptár
Diavetítő

Miért jó ha a gyermeke karatézik?

Nagyon fontos a mai életkörülmények között, hogy a szülők, pedagógusok, hozzátartozók helyes irányba tereljék a csemetéket. Olyan megoldásokat kell találnunk, amik minél teljesebbek és jól építhetőek, tervezhetőek hosszútávon is. Életformát és általános értékeket is kell, hogy hordozzon a tevékenység az egészségmegőrzés mellett. Valamint fontos, hogy a lehető legtöbb képességükre pozitívan hasson. Persze mindennek utat kell találnia a gyermekhez, érdekességgel, játékossággal.

 

Válasszunk sportágat

Mindenképpen fontos az alap, hogy a szülőtől, környezettől azt lássa, hallja, hogy a mozgás az jó, jót tesz és jó érzés. Érdemes figyelni a gyermek jellemét, szokásait érdeklődését. Ez már adhat iránymutatást. Majd meg lehet neki mutatni sportokat, ki lehet vele próbáltatni.

 

Mikor tegyük mindezt?

Már 4-6 éves korban nyugodtan lehet „próbálkozni” a választással, de persze az előző években elő kell készíteni a gondolkodást, értékrendet. Odafigyelni a táplálkozásukra, egészségükre.

Az alap, egy minél összetettebb, sok képességre ható sportág, ami jó „alap” tud lenni akár későbbi új sportokhoz is. Érdemes látni, hogy a meglévő adottságok vagy épp hiányosságok, nehézségek kizárnak, vagy előtérbe helyeznek bizonyos sportokat, és ezekre oda kell figyelni.

Az edző- szakember kiválasztása

Az egyik legfontosabb kérdés. Hisz a gyermek sokszor az edzőhöz, illetve a csoporthoz kötődik jobban, és csak utána a sportághoz. Ne vigyünk csak azért egy gyereket egy adott csoportba, mert „közel van” vagy „olcsó”- ezek egyszerű megoldások. Ne feledkezzünk meg a felelősségünkről, és arról, hogy „jövőt építünk vagy rombolunk”. A serdülőkor egy jelentős szakaszában a gyermek sokszor legalább annyira hallgat az edzőre, mint a szülőkre, tehát nézzük meg kivel szeretnénk és tudunk együttműködni.

 

Fontos:

-         szimpátia a gyerek és az edző között, lehetőleg a szülő és az edző között is

-         meg kell nézni pár edzést, hogy vezeti, mennyire jutnak el az információi a gyerekekhez, milyen a NEVELÉS, a kommunikáció, látunk –e felépítettséget, következetességet és a gyermek is láthatja, mire számíthat

-         „hová vezetnek az edzések”, mik a célok és a jövőbeli lehetőségek

-         fontosak lehetnek az edző korábbi tapasztalatai, esetleg a végzettsége- mindezeket kérdezzük meg nyugodtan

-         egészségmegőrzés és balesetvédelem

 

Mindent nézzünk meg és akár kérdezzünk rá a minket érdeklő részekre- persze ne zavarjuk a szakember munkáját edzés közben. Beszéljünk vele utána, előtte vagy egy egyeztetett időpontban.

Ne felejtsük el, hogy egy jó edző legalább annyira akarja gyermekünk jólétét, egészségét, mint mi magunk. Működjünk vele együtt, segítsük egymás munkáját, amiben mindketten a saját területünkhöz értünk, és azért vagyunk felelősök.

 

Mi dolgozhat ellenünk?

A gyermek többször le akar térni a választott útról, de ezt nem szabad hagynunk, segítenünk kell, megerősíteni. Néha akár kötelezni. Persze, ha ez állandósul, illetve nem szereti a tevékenységet, akkor újat kell találni, de nem szabad, hogy a Tv és számítógép előtt üljön egész nap, vagy „csak lógjon a haverokkal”.

 

Sajnos a társadalom mai szokási, nem a sportolást a helyes értékrendet támasztják alá. A média mindenki számára azt sugallja, hogy „Neked jogod van hozzá”, „Neked jár”, „Te győztesnek születtél” stb.. -  melyek bizonyos helyzetekben lehetnek helyesek, de semmiképp sem elvégzett munka és valós teljesítmények nélkül. Sok befektetett munkára van szükség a sikerért.

És nem is kell mindenkinek „bajnoknak” lenni, hisz egészséges embernek lenni, legalább akkora érték.

Az elkényelmesedett világ, a Tv, számítógép nagyon leköti a gyerekeket. Sajnos a barátai, osztálytársai is feltehetően hasonlóan élnek, és esetleg visszahúzhatják.

Próbáljuk meg esetleg a barátait is bevonni ebbe, és sportra bíztatni. Próbáljunk helyes értékeket eljuttatni hozzá, mutassunk példát. Természetesen a tanárai is sokat segíthetnek.

 

Miért jó, ha a gyermek a karatézni kezd?

 Ez természetesen csak akkor lehetséges, ha a gyermek is akarja.  

A karate esetében sokkal „többről” beszélhetünk, mint sportról. Ez egy életforma.

Tehát a testi nevelés és fejlesztés mellett, komoly szellemi és lelki képzés is megvalósul, persze az életkori sajátosságoknak megfelelően. Jó esetben a gyermek nem edzőt, hanemmestert lát. Egy életpéldát, egy követendő célt és személyt. Egy értékrendet kap. Persze az elején ez elsősorban rendet, rendszert, szabályokat és következetességet jelent.

 

A karate rendkívül összetett és komplex. Nagyon sok képességre hat, és mozgásanyagán keresztül nagyon jó hatást gyakorol. Mozgásterapeuta szakemberként, rendkívül sok párhuzamot találtam a fejlesztő mozgásterápia és a karate mozgások között. Úgynevezett „Alapozó terápiát” tanultam és tanítok már 8. éve, hiperaktív és különböző tanulási nehézségekkel bajlódó diákoknak. Jól látható a párhuzam a két mozgásanyagban, valamint ezek pozitív hatása.

 

 

Mindkét esetben a tudatos mozgásfejlesztés az eszköz, ami kedvezően hat az idegrendszerre (motoszenzoros típusú). Ezek olyan területekre hatnak az agyban, amik a beszédért, írásért, olvasásért felelősek. Mind-e mellett sokat segítenek a túlmozgásos gyermekeknek, illetve a „nem olyan ügyeseknek”, akiknek a mozgáskoordinációja nem elég fejlett. Megtanulnak beilleszkedni egy közösségbe, együttműködni, és jelentősen javul a fegyelmük. Komoly önismeretet sajátítanak el, ami mindenkor nagy segítségükre lesz. Reális, valós, igaz értékeket tanulnak.

Lebontva: kifejezetten jót tesz az önismeretnek, a tartásnak, egyensúlynak, testtudatnak, izomérzékelésnek, általános erőnlétnek és állóképességnek, ízületi mozgékonyságnak, figyelemnek, koncentrációnak, monotónia-tűrésnek, fegyelemnek, finomkoordinációnak, ritmusnak, logikának és még nagyon sok képességnek.

 

Miért a mi a közösségünket válassza?

Játékos formában, sok eszközzel, fejlesztő feladatokkal vegyítve tanulják a nagyon hasznos és komplex karate mozgásokat, tudatosan felépített edzésmunkát végezve. Igyekszünk minden emberi értéket átadni, amit fontosnak tartunk. Kiegészítő foglalkozásokkal, vetélkedőkkel, előadásokkal igyekszünk teljes körű fejlesztés és nevelést adni. Rendszeres lehetőségük van kirándulni, utazni, bemutatókra, edzőtáborokba, versenyekre.

Klubunk a Seishin Karate Klub az egyik legsikeresebb és legeredményesebb hazánkban. Jól felszerelt edzőtermekkel rendelkezünk jelenleg 9 helyszinen:  http://seishin.mindenkilapja.hu/html/22410491/render/edzesek  ahol legalább heti 2 alkalommal tudnak gyakorolni a tanítványok. Az edzőink jól képzettek. 

A tanítványok előrelépése tervezett és biztosított, haladóbb csoportba, majd felnőttek közé, esetleg versenyzői edzésekre.

 

 

Nézzenek meg pár edzést, és döntsenek gyermekükkel közösen!

Szeretettel várunk mindenkit!

Markovics János

Szlovák Shinkyokushin Karate Szervezet Elnöke

a Seishin Karate Klub vezetője

www.shinkyokushin.mlap.hu

Facebook

https://www.facebook.com/seishin.karateklub?ref=tn_tnmn

 

Írta.  

Stefanovics József (testvérklubunk vezetője)

Alapozó mozgásterapeuta és karate edző

Forrás:  www.kyokushinmartfu.hu